dimecres, 12 de febrer del 2014

ENTREVISTA A MERCÉ OLIVÉ RIU




Nom i cognoms
Em dic Mercè Olivé Riu. Vaig néixer el 19 de gener de 1969.

Professió o estudis actuals
Sóc mestra de Primària i actualment faig de Coordinadora de Primària en una Escola d’Esplugues de Llobregat. Sempre dic que des dels 3 anys mai no he deixat d’anar a l’Escola!!! Però saps què? Ja porto més anys a l’Escola on treballo que a les Dominiques...I us he de dir que tinc el cor partit...les dues són les meves Escoles i me les estimo.
Perquè va estudiar en aquesta escola?
La meva mare era antiga alumna i veïna! La casa a partir de la qual s’ha fet la darrera ampliació de l’Escola era dels meus avis. Jo hi vaig viure fins que tenia 2 anys i mig.
El meu germà també havia estudiat a l’Escola fins als 7 anys.
Pot explicar un o dos records de l´escola que tinguin una importància especial per a vostè?
En tinc molts, de records! Em sorprenc de com puc reviure dies sencers. Un dia vaig fer un exercici...pensar de cada curs, de P-3 a 3r de BUP, alguna anècdota i en vaig saber trobar una de cada nivell!!
La més important saps quina és? És on vaig trobar les persones que em van fer decidir que volia ser mestra...amb qui em voldria emmirallar. És bonic, oi? I, també importants per la meva trajectòria professional: és on vaig descobrir què no faria mai com a mestra i us ben asseguro que ho tinc molt present!!
Conserva alguna amistat de l´escola? Es veuen habitualment?
I tant si en conservo...moltes!! La meva amiga Berta, actual mestra de l’Escola, és amiga des de 5è d’EP . Ens vam trobar gràcies a la barreja de grups. Aquesta experiència  sempre l’explico als nens i nenes de l’Escola on faig de mestra, la meva altra Escola! Quan arriba final de curs i els nens i nenes estan inquiets per veure si aniran o no amb els seus amics, sempre els dic que gràcies a la barreja, jo vaig conèixer la meva amiga Berta!
També segueixo l’amistat i el contacte amb moltes més companyes...Amb algunes ens veiem habitualment.
Paral·lelament formo part de la Junta de les ex-alumnes de l’Escola i som una colla d’amigues que anpartir de compartir l’Escola hem fet lligams d’amistat molt forts.
Ah i sabeu què? Sóc amiga d’un dels nens que anava a la meva classe de P-3 a P-5, en Xavier Pagès, i de vegades, en algunes celebracions amb amigues, coincideixo amb un altre dels nens de la classe: en Llorenç Torner.

Quines assignatures hi havia? Quina era la seva assignatura preferida?
Quan jo anava a l’Escola hi havia les mateixes assignatures que ara...exactament les mateixes. M’han agradat en funció de qui les impartia...Sembla mentida com una mestra et pot fer vibrar fent una assignatura...Encara ara, amb els meus alumnes, revisc dies, moments, situacions, lliçons i coneixements!!
Qui no recorda la primera lliçó de la Sra. Àfrica Navarrete? La fotosíntesis...La podria reproduir fil per randa...La Sra. Àngels Ferran que ens ensenyava català amb molta exigència...La literatura impartida d’una manera molt actualitzada amb la Sra. Àngels Roig...El francès amb la Germana Carmen...

Té un record especial d´alguna germana?
I tant...la Germana Montse Font, mestra de català i tutora de 8è, la Germana Amparo, tutora de 5è, la Germana Adoración i les seves manualitats; ganxet, mitja, punt de creu, coixins i marilins...la Germana Àngela que tocava la campana i s’esperava a l’entrada, la Germana Isabel, que sempre era al cosidor, la Germana Carmen...una persona clau en la trajectòria de l’Escola, la Germana Ana Maria, qui quan li deies “hermana” et deia “hermana de mi hermana”...la Germana Montserrat, que recollia els papers de les papereres...duia un hàbit diferent, la Germana Concha, amb la qual vam fer unes activitats a 3r de BUP que penso que em van ajudar a conèixer-me més...i la Germana Assumpció Mitjans...qui va ser la tutora de més curta durada que mai no he tingut...La Germana Camino i el seu castellà perfecte i la Germana Maximina...una de les mestres que em van ensenyar a llegir i escriure..Ah i la Germana Ma Jesús...tutora de 2n de Primària, amb la qual vam fer una Mare de Déu de guix per regalar a les mares en el seu dia...
Em penso que no me n’he deixat cap de les que vaig tenir...
Té un record especial d´algun professor/a?
I tant de moltes...aniré per ordre de cursos...la Srta. Roser...una dolçura, la mestra de P-3- Fèiem el que ara sé que es diu joc simbòlic...Ho he reproduït tants cops quan vaig fer de mestra de P-3: el joc dels indis i dels vaquers...Uns en una porta del pati i els altres a l’altra porta i ens explicava històries de les quals érem protagonistes...
La Srta Montserrat Buyé...la meva inspiradora a ser mestra..Va ser la meva tutora les tardes de P-5 i a 1r d’EP..Jo volia ser com la Montserrat Buyé!! Com antiga alumna, cada any compartim les activitats que organitzem a l’Associació. Ella fa de mestra en una escola de Sant Andreu i podem compartir experiències professionals.
Li he copiat tantes activitats...Feia de mestra nostra quan encara feia magisteri...
Encara guardo els treballs que fèiem amb ella...i recordo “El ball de Sant Ferriol”.
També guardo molt bon record de la Sra. Ma Antònia...tutora de 4t. Tan maca...ajudava molt! Aquell estiu ens va enviar una postal des de Villaviciosa (Astúries).
I de la Germana Ángels Alsina a qui vaig retrobar per la Celebració dels 150 anys...ens ensenyava català i procurava molt perquè discriminéssim molt els sons oberts i tancats...Me’n recordo molt!!
Destacaria també l’exigència de l’Àfrica:els seus esquemes..., i les mestres més modernes i actuals: l’Àngels Roig, la Teresa Torner, l’Àngels Ferran...
També hi ha altres mestres i professors que formen part d’un passat i que, també han influït en mi i que formen part de les converses amb les que eren les meves companyes de classe. Algunes anècdotes semblen surrealistes...però són certes...Seria allò que sempre he procurat no fer amb els meus alumnes.
Eren tot nenes o nens i nenes? Portava uniforme?
Fins a 1r de Primària a  la classe anàvem nens i nenes. A partir de 1r fins a 3r de BUP només nenes...però no et pensis que era una bassa d’oli...érem molt “guerreres”!!!
Fins a 3r  d’EP vam dur uniforme. Fins a 3r de BUP bata i l’equip d’educació física de reglament: blau marí amb samarreta blanca.
Quins idiomes va estudiar? Amb quina llengua es feien les classes?
Fèiem francès...des de 6è d’EP fins a 3r de BUP.
Vam començar a fer català a 3r d’EP, com a matèria. Els llibres de text eren en castellà, però la llengua habitual era el català, a no ser que les mestres fossin de parla castellana. M’ha fet molta gràcia quan al cap dels anys he vist mestres que no se’ns dirigien en català i ara parlen català sempre!! Inclús alguna que tenia el nom en castellà ara el tenia en català!
Ha canviat molt el pati? Quins jocs feien?
Sí que ha canviat el pati...Havíem tingut gronxadors i un graó llarg que ara no existeix. De vegades pujàvem al terrat...en alguna ocasió excepcional!!
Els jocs habituals eren segons les modes: gomes, saltar a corda, cromos de picar i una època que jugàvem a Cavall fort...però preniem mal i el van prohibir.
El que sempre m’ha sorprès és que no ens vigilava ningú a l’hora de jugar...si tenies alguna cosa anaves al cosidor on sempre hi havia alguna monja que t’acollia. Quan era l’hora de tornar a classe, venien les mestres d’esmorzar, ens feien fer fila i tornàvem a les classes, de manera graonada per no coincidir per l’escala.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada